heeynoht

Daz Blogg.

Industrin läggs ned

Skrivet 2011-05-13 @ 17:10:17
I onsdags (tror jag) så fick vi i klassen besked om att Industritekniska programmet ska läggas ned. Hur det ser ut i framtiden och hur det påverkar oss vet jag inte.

Jag förstår inte, helt ärligt. Varför drar sig lata tonåringar till pluggislinjer? Shit säger jag bara.
Jag må vara lat, men jag är ändå hyfsat smart som försöker förutspå framtiden, lite fakta.

Till Industriprogrammet så var det kanske 1-2 sökande som förstahandsval och 2 andra som hade det som andrahandsval. I Don't blame the kids, men jag tror helt ärligt att fler och fler missuppfattat dethär med gymnasiet.
Det är inte bara industriprogrammet som sägs läggas ner, även hantverksprogrammet. Varför dem praktiska linjerna? Varför är ni ungar så jävla lata för? Ni kanske har missat dehär med att få ett bra jobb med stadig inkomst då den kan ligga på runt 20k/månaden istället för att få några ynka tusen kronor inne på Ica efter att ha råpluggat på Samhällsvetenskapsprogrammet och natur och allt sådant där.

När du lika bra kan chilla sönder på IP och knappt ha läxor eller prov och få mycket bättre jobb och lön. Om någon vettig 95a läser detta (vilket jag inte tror) så välj ett praktiskt program. Mer chill och bättre utbildning. Kan vara riktigt kul ibland, ibland mindre kul. Men så är det på alla linjer. Ni får sluta välja det din kompis väljer och följa efter honom/henne och ta och välj ett program som ger dig nytta i framtiden. Om Industri, samt hantverk läggs ned så är det totalt absurt, imo.

Två program som snabbt och enkelt ger dig jobb och ligger oftast nära där man bor. Inom industrin så tycks det allt finnas jobb, bra jobb. Kanske lite segt och tråkigt i början, men det är ens första jobb, vad kan man förvänta sig? Bli advokat och tjäna 50k+ i lön? Eller vad de nu har i lön, efter att ha pluggat på samhällsprogrammet i 3 år? Nejfan, du måste plugga vidare, vad du än vill göra så måste du plugga vidare. Men under dessa tre år får jag erfarenhet och kunskap=jobb. Punkt slut. Men antar att 95orna är undergången för oss. LOL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback